LARA ENGINEERING werktuigbouwkundig sterkteberekening bureau | Wensenkampsweg 1 9541EB Vlagtwedde
06 51 290 331
info@lara-engineering.nl

FEM analyse Hellingkar Hakvoort Shipyard

FEM analyse Hellingkar Hakvoort Shipyard

FEM analyse Hellingkar Hakvoort Shipyard

FEM analyse Hellingkar Hakvoort Shipyard

FEM analyse Hellingkar Hakvoort Shipyard

Dit project betreft het FEM doorrekenen van een hellingkar zoals in gebruik bij Shipyard Hakvoort.
Deze hellingkarren worden zwaar belast als gevolg van het enorme gewicht van het schip dat er op rust.
Indien zo een hellinkar zou bezwijken, dan zouden de gevolgen aldus zeer ernstig kunnen zijn.
Alle reden om deze goed door te rekenen op sterkte en stabiliteit, wat inhoudt dat we
de belasting gaan simuleren met een eindige elementen reken programma, ook wel
Finite Element Method afgekort FEM
De resultaten uit de FEM analyse zijn in dit geval: 
materiaalspanningen, vervormingen, veiligheidsfactoren en een eindrapportage.
Deze worden daarna vakkundig geïnterpreteerd en vervolgens vergeleken met de
maximum toelaatbare waarden die daarvoor staan in deze situatie

De hellingkar waarvan Hakvoort Shipyard de constructie zelf heeft ontworpen en een inschatting heeft  gemaakt van de benodigde materiaal zwaarte en verhoudingen.

De hellingkar waarvan Hakvoort Shipyard de constructie zelf heeft ontworpen en een inschatting heeft
gemaakt van de benodigde materiaal zwaarte en verhoudingen. Die vervolgens worden geanalyseerd en
zo nodig worden bijgesteld waarna een nieuwe analyse kan worden gedaan.
Een en ander wordt herhaald totdat alles voldoet aan het vereiste.
In dit geval had de constructeur van Hakvoort Shipyard een goede inschatting gemaakt,
waardoor met slechts enkele sessies en bijstellingen het doel kon worden bereikt.

Hieronder zullen we zo’n FEM analyse sessie in het kort doorlopen

Vervolgens heeft Hakvoort Shipyard de belastingen opgegeven  die zij verwachten als gevolg van het gebruik in de praktijk.

Vervolgens heeft Hakvoort Shipyard de belastingen opgegeven  die zij verwachten als gevolg van het gebruik in de praktijk.

Aan de hand van de door Hakvoort Shipyard aangeleverde gegevens  bouwt LARA Engineering een 3D rekenmodel

Aan de hand van de door Hakvoort Shipyard aangeleverde gegevens
bouwt LARA Engineering een 3D rekenmodel en kent alle opgegeven belastingen
en materiaaleigenschappen toe aan dit 3D rekenmodel

Dan volgt een eerste FEM analyse waarbij inzage wordt verkregen in de heersende  inwendige materiaalspanningen

Dan volgt een eerste FEM analyse waarbij inzage wordt verkregen in de heersende  inwendige materiaalspanningen

Tevens wordt uit deze FEM analyse de optredende vervormingen in kaart gebracht

Tevens wordt uit deze FEM analyse de optredende vervormingen in kaart gebracht

Ook de veiligheidsfactoren ten opzichte van zekere vooraf vast gestelde waarden  zijn daarna bekend uit deze FEM analyse

Ook de veiligheidsfactoren ten opzichte van zekere vooraf vast gestelde waarden  zijn daarna bekend uit deze FEM analyse

Ten slotte kunnen er nog enkele detail FEM sessies nodig zijn op heel specifieke zones

Ten slotte kunnen er nog enkele detail FEM sessies nodig zijn op heel specifieke zones

Uiteindelijk volgt uit deze FEM analyse een rapportage met alle bevindingen,  waarin tevens een conclusie en een advies wordt gegeven voor het vervolg.

Uiteindelijk volgt uit deze FEM analyse een rapportage met alle bevindingen,  waarin tevens een conclusie en een advies wordt gegeven voor het vervolg.