
FEM sterkteberekening dieplader
FEM sterkteberekening dieplader
in opdracht van
Traco bv
Een bedrijf dat gespecialiseerd is in de bouw van machines, trainingmolens en special products.
Voor een door Traco ontworpen dieplader wilde men een FEM sterkteberekening die kon uitwijzen
wat de doorbuiging is bij een zekere belasting en wat de spanningsconsequenties daarvan zijn.
Als eerste heeft LARA Engineering een rekenmodel gemaakt
Dit hebben we gedaan met Frame generator van Autodesk Inventor
Alle minimum voor FEM sterkteberekening vereiste details zijn aangebracht.
Een rekenmodel moet steeds tegemoetkomen aan hetgeen een FEM sterkteberekening pakket eist.
an het FEM rekenmodel wordt tevens een tekening gemaakt, zodat vast lig wat er nu precies is door gerekend,
Als het rekenmodel gereed is, wordt het ingeklemd onder bepaalde condities, die overeenstemmen met de werkelijkheid.
Zo kan het nodig zijn dat een inklemming in bepaalde richtingen oneindig stijf vast zit,
terwijl deze in een andere richting bijvoorbeeld moet kunnen schuiven of roteren,
al of niet tegen een zekere weerstand of veerkracht in.
Vervolgens wordt de FEM analyse verder geprepareerd met de nodige belastingen, volgen opgave van de opdrachtgever
De sterkteberekening wordt in dit geval uitgevoerd met Frame Analysis van Autodesk.
Dit is een rekenmodule die uitermate geschikt is voor het doorrekenen van staalconstructies en frames.
Hier zien we de buigspanningen in beeld komen.
De buigspanningen in grafiekvorm toont aan dat deze beneden het toelaatbare ligt.
vervolgens zien we de afschuifspanningen in beeld komen
de afschuifspanningen in grafiekvorm toont aan dat de ook deze ruimschoots beneden het toelaatbare ligt.
Aangetoond hiermee is dat het ontwerp van de opdrachtgever, sterktetechnisch een goed ontwerp is.
Hier zien we doorbuiging, in een afbeelding op werkelijke schaal
Hier zien we doorbuiging, in een afbeelding op sterk vergrootte schaal,
waaruit blijkt dat deze maximaal 86 mm bedraagt.
De opdrachtgever weet nu meteen hoeveel hij de langsliggers moet voortogen,
om de dieplader-vloer vlak of nog juist iets bol te houden bij maximale belasting.
Hier zien we de doorbuiging nog even overdwars per tussenbalkje Hier blijkt de doorbuiging minimaal.
Tenslotte worden alle uitgangspunten en resultaten uit de sterkteberekening op een rijtjes gezet in een leesbare en functionele rapportage.