
Maastricht tunnel open met door LARA Engineering doorgerekende deuvels
Eindelijk is het dan zo ver. We konden het op het 8 uur journaal zien, de Maastricht tunnel gaat open voor het verkeer. Leuk detail hieraan is dat deze viervoudige tunnel bestaat uit lange betonelementen die middels deuvels aan elkaar zijn gezet. Iedereen kent wel de houten deuveltjes waarmee de onderdelen van de hedendaagse meubels mee aan elkaar worden gezet. Voor de Maastricht tunnel zijn grote stalen dubbele deuvels bedacht die ervoor zorgen dat de elementen wel kunnen krimpen en uitzetten in de lengterichting, maar niet onderling kunnen scharen. Zodat je altijd een stil wegdek hebt zonder gleuven en zonder hoogteverschillen. Deze deuvels zijn bestand tegen het zwaarste vrachtverkeer. Honderden van die deuvels zijn er verwerkt in de betonconstructie.
En wat nou zo leuk is hieraan . . . LARA Engineering is destijds gevraagd om deze enorme stalen deuvels door te rekenen op sterkte en stijfheid. En dat hebben we gedaan en het werkt blijkens de opening van de tunnel. Onze sterkteberekeningen, waar wij maanden mee bezig zijn geweest, zijn door diverse ingenieurs van de aannemer nagekeken en nog eens nagekeken. Doublecheck check ! Deze kwamen met glans en wimpel door hun eindcontrole. Maar ja, we rekenen ook al weer een jaartje of 30. Niet een echte verrassing dus, maar wel een hele eer om als klein bureau te hebben mogen meewerken aan zo iets groots.