LARA ENGINEERING werktuigbouwkundig sterkteberekening bureau | Wensenkampsweg 1 9541EB Vlagtwedde
0599 743700
info@lara-engineering.nl

Profielpers Holland Damhuis bv

De pers is inmiddels bedrijf gereed. De hydrauliek is geïnstalleerd en in werking gesteld

Profielpers Holland Damhuis bv

profielpers Holland Damhuis bv
Profielpers Holland Damhuis bv
9 hydraulische cilinders van elk 30cm doorsnede, leveren totaal 1200 ton perskracht, welke nodig is om de stempelgangen te k
 9 hydraulische cilinders van elk 30cm doorsnede, leveren totaal 1200 ton perskracht,
welke nodig is om de stempelgangen te kunnen realiseren.
Sterkteberekeningen Uiteraard moet die 1200 ton worden opgevangen door het frame, zonder te bezwijken. Dit frame doorrekenen op sterkte en stijfheid was dan ook bepaald geen overbodige luxe.
Sterkteberekeningen  Uiteraard moet die 1200 ton worden opgevangen door het frame, zonder te bezwijken.  
Dit frame doorrekenen op sterkte en stijfheid was dan ook bepaald geen overbodige luxe.
Van de complete machine zijn daartoe FEM sterkteberekeningen gemaakt. Op basis van deze sterkteberekening uitkomsten zijn de materiaalvolumes en de definitieve constructie gekozen.
Van de complete machine zijn daartoe FEM sterkteberekeningen gemaakt.  
Op basis van deze sterkteberekening uitkomsten zijn de materiaalvolumes en  de definitieve constructie gekozen.
FEM staat voor Finite Element Method In gewoon Hollands, eindige elementen methode EEM materiaalspanningen in beeld gebracht. Ook de niet-technici onder ons kunnen zo goed zien wat er speelt in dit geval
FEM staat voor Finite Element Method  
In gewoon Hollands, eindige elementen methode EEM    materiaalspanningen in beeld gebracht.  
Ook de niet-technici onder ons kunnen zo goed zien wat er speelt in dit geval
Bij een FEM sterkteberekening wordt de gehele constructie opgedeeld in elementen. Elk element is verbonden met de naastgelegen elementen d.m.v. knooppunten.
Bij een FEM sterkteberekening wordt de gehele constructie opgedeeld in elementen.
Elk element is verbonden met de naastgelegen elementen d.m.v. knooppunten.
Zo wordt een compleet netwerk gevormd, de zogeheten mesh.
Alles houdt verband met elkaar. Indien we ergens op dat netwerk een kracht plaatsen,
dan kan deze zich door het gehele netwerk voortplanten.
De maat van vervorming van ieder element wordt vertaald naar een materiaalspanning ter plaatse.
Tevens is dan deze vervorming af te lezen uit de kleurenlegenda’s.
Hier zien we de maximum optredende vervorming van 1,75mm in het midden van de brug.
Tenslotte wordt de FEM analyse uitgevoerd.
Tenslotte wordt de FEM analyse uitgevoerd.
Daaruit volgen materiaalspanningen en -vervormingen,
waarvan de waarden worden vergeleken met de toelaatbare waarden voor het toegepast materiaal
in de daarvoor geldende statische of dynamische belastingsituatie.
De FEM sterkteberekening methode is een rekenmethode waarmee complexe vormen
snel en adequaat kunnen worden doorgerekend op sterkte en stijfheid.
Technische tekeningen
Als de sterkteberekeningen hebben uitgewezen dat de constructie voldoende sterk is, dan kan er worden gestart met de detail-engineering.
Als de sterkteberekeningen hebben uitgewezen dat de constructie voldoende sterk is,  
dan kan er worden gestart met de detail-engineering.
Hieronder verstaanwe o.a. het verder uit detailleren in 3D en het vervaardigen
van samenstellingtekeningen en productietekeningen
Octrooiaanvraag
productietekeningen
Een hoeveelheid productietekeningen, ook wel werktekeningen genoemd.
Op basis van dit totale productie tekeningenpakket, worden de machine onderdelen vervaardigd en
tenslotte samengelast en gemonteerd tot een complete machine.
Octrooiaanvraag
Octrooi aangevraagd
Octrooiaanvraag
Octrooi aangevraagd
Om het eigendomsrecht, de uitvinding van de heer Damhuis, te beschermen tegen inbreukmakers,
hebben wij tevens een octrooi aangevraagd op de machine, de productiewijze en op het eindproduct.
De uitvinding is vanaf heden Patent Pending, wat betekent dat we in afwachting zijn van
het definitief te verkrijgen octrooi, voor zover de aanvraag zal worden gehonoreerd door RVO.
Een octrooi is geldig voor een bepaald land.
U kunt ermee voorkomen dat anderen uw vinding in dat land op de markt brengen.
Een uitvinding die nieuw, inventief en toepasbaar is, kunt u succesvol beschermen met een octrooi.
Daarmee kunt u anderen verbieden om uw uitvinding commercieel toe te passen
in een bepaald land, tijdens een bepaalde periode.
Een octrooi biedt u de kans om uw marktaandeel te vergroten,
een hogere vraagprijs te bedingen en uw afzetmarkt te vergroten.
Beton en wapening
Beton en Wapening
De machine weegt zelf 45 ton.
Daarnaast neigt de machine, als gevolg van de 1200 ton perskracht,
te vervormen naar een hoepelvorm.
Dit is overdreven gesteld, echter, dit vervormen dient tot een minimum te worden beperkt.
De machine wordt daarom voorgspannen gemonteerd op een uiterst stijve zeer zware fundering.
Logisch dus dat deze machine niet zomaar even op een willekeurige vloer kan staan. De machine heeft z'n eigen (onderheide) fundering kekregen met de nodige wapening er in.

Logisch dus dat deze machine niet zomaar even op een willekeurige vloer kan staan.
De machine heeft z’n eigen (onderheide) fundering kekregen met de nodige wapening er in.
De gehele fundering is doorgerekend door onze gewaardeerde collega, betonconstructeur:
Adviesbureau Constructies Blaauw
Adviesbureau Constructies Blaauw rekende voor ons uit hoeveel van welke diameter er trekstaven in het beton moest worden ingestort
Adviesbureau Constructies Blaauw rekende voor ons uit hoeveel van welke diameter er
trekstaven in het beton moest worden ingestort, om daar later, na uitharding,
de machine onder voorspanning op vast te kunnen trekken.
Sterkteberekening wees uit dat dit 28 draadstangen M36 moest worden,
om de machine in bedwang te houden.
Tevens werd door ACB de wapening en betonvolumes berekend en bepaald.
Daarna is de heer Damhuis gestart met het samenstellen van alle onderdelen, welke volgens de door ons vervaardigde productietekeningen inmiddels waren vervaardigd.

Daarna is de heer Damhuis gestart met het samenstellen van alle onderdelen,  
welke volgens de door ons vervaardigde productietekeningen inmiddels waren vervaardigd.
Laswerk platen tot 120mm dikte.
Laswerk
platen tot 120mm dikte.
Honderden meters laswerk en kilo’s aan lasdraad,
moesten de brokstukken bij elkaar houden.
Gelukkig is de heer Damhuis van Damhuis Holland bv & Utior bv zelf gecertificeerd lasser.
Deze machine valt echt niet meer uitelkaar!
De machine in z'n huidige opbouwfase.

De machine in z’n huidige opbouwfase.
Er moet nog wel het een en ander gebeuren voordat deze zware jongen zijn eerste profielen gaat persen.
Maar er wordt aan alle kanten heel hard gewerkt om dit spoedig te realiseren.
Wij houden deze pagina steeds actueel, zodat u de gehele verdere ontwikkeling kunt volgen
Octrooiaanvraag
De pers is inmiddels bedrijf gereed. De hydrauliek is geïnstalleerd en in werking gesteld
De pers is inmiddels bedrijf gereed. De hydrauliek is geïnstalleerd en in werking gesteld
Een aantal essentiële functies zijn getest, zoals het persen, heffen en transporteren van het product
Een aantal essentiële functies zijn getest, zoals het persen, heffen en transporteren van het product
Zowel aan inputzijde als aan outputzijde zijn producttransportunits gerealiseerd
Zowel aan inputzijde als aan outputzijde zijn producttransportunits gerealiseerd
Het hart van de machine…de stempel. Hier de onder-stempel in beeld
Het hart van de machine…de stempel. Hier de onder-stempel in beeld
En hier is de boven-stempel die uit 3 onafhankelijk van elkaar bewegende units bestaat
En hier is de boven-stempel die uit 3 onafhankelijk van elkaar bewegende  units bestaat
Het stempelmechanisme in z’n geheel… werktuigbouwkunde pur sang.
Het eerste Damhuis Holland chassis, gedoopt as MKC, is geproduceerd en onderworpen aan een strenge hijsproef volgens de geldende norm.
Het eerste Damhuis Holland chassis, gedoopt as MKC, is geproduceerd en onderworpen aan een strenge hijsproef volgens de geldende norm.
Het MKC chassis bleek zelfs nog iets sterker en stijver dan verwacht.
En dat te bedenken dat deze MKC hulpchassis lichter zijn in gewicht en prijsgunstiger dan de oude generatie.
De realisatie van zowel machine als de MKS’s zijn een geweldig product, dat tot stand is gekomen
door een innovatieve en interessante samenwerking tussen Damhuis Holland BV en LARA Engineering BV.
Wij als engineers hebben in ieder geval genoten van dit project en we wensen onze opdrachtgever
Damhuis Holland BV dan ook veel profijt van zijn machine en succes met zijn nieuwe product MKC.
Octrooiaanvraag
technisch ontwerp hulpchassis
technisch ontwerp hulpchassis
Sterker, stijver, lichter en prijsgunstiger door innovatieve oplossingen.
Sterker, stijver, lichter en prijsgunstiger door innovatieve oplossingen.
Het door Damhuis Holland BV - Utior bedacht speciaal trappezium profiel, in combinatie met de sluitplaten, vormen tezamen een sandwich constructie.
Het door Damhuis Holland BV – Utior bedacht speciaal trappezium profiel, in combinatie met de sluitplaten, vormen tezamen een sandwich constructie.
Zoals bekend is de sterkte-gewicht-verhouding van een sandwich constructie enorm gunstig t.o.v. andere vergelijkbare constructies.
Zoals bekend is de sterkte-gewicht-verhouding van een sandwich constructie  enorm gunstig t.o.v. andere vergelijkbare constructies.
Door dit slimme concept is er veel minder stel- en laswerk nodig, waardoor de chassis veel prijsgunstiger zijn dan conventioneel opgebouwde hulpchassis.
Door dit slimme concept is er veel minder stel- en laswerk nodig,  waardoor de chassis veel prijsgunstiger zijn dan conventioneel opgebouwde hulpchassis.
Octrooiaanvraag
FEM sterkteberekeningen hebben uitgewezen dat de torsiestijfheid en de langs doorbuigstijfheid significant gunstiger is dan die van een conventioneel opgebouwd chassis.
FEM sterkteberekeningen hebben uitgewezen dat de torsiestijfheid en de langs doorbuigstijfheid  significant gunstiger is dan die van een conventioneel opgebouwd chassis.
klik op de afbeelding voor de animatie.
Onze FEM sterkteberekeningen hadden uiteraard vooraf al voorspeld dat de chassis, mits vakkundig geconstrueerd en gelast, ruimschoots zullen voldoen aan de sterkt eisen.
Onze FEM sterkteberekeningen hadden uiteraard vooraf al voorspeld dat de chassis,
mits vakkundig geconstrueerd en gelast, ruimschoots zullen voldoen aan de sterkt eisen.
Maar de praktijk kan soms hardnekkig zijn en een praktijkproef is dan ook een absolute must.
De chassis kwamen wederom glansrijk door de beproeving heen.
Maar de praktijk kan soms hardnekkig zijn en een praktijkproef is dan ook een absolute must. De chassis kwamen wederom glansrijk door de beproeving heen.
Maar de praktijk kan soms hardnekkig zijn en een praktijkproef is dan ook een absolute must.  De chassis kwamen wederom glansrijk door de beproeving heen.