sterkteberekening deuvels A2 tunnel
sterkteberekening deuvels A2 tunnel
Mocht u in de nabije toekomst door deze tunnel rijden, sta dan even stil bij het feit dat
de tunnelelementen bijeengehouden worden door verbindingsdeuvels,
manufactuered by RVS NON FERRO
engineered byLARA Engineerng BV
Het doorrekenen op sterkte en stijfheid van verbindingsdeuvels, welke deuvels, de betonelementen bij elkaar moeten gaan houden van de aan te leggen Maastrichttunnel.
Deze enorme deuvels worden ingestort in de tunnelelementen, daar waar deze elementen aan elkaar aan moeten sluiten.
Omdat het wegdek naadloos (30mm voeg) dient te worden uitgevoerd, mag er geen beweging mogelijk zijn in verticale richting van het ene element tov het andere element.
In opdracht van en in samenwerking met RVS NON FERRO heeft LARA Engineering BV de deuvels ge-engineerd en de bijbehorende sterkteberekeningen gemaakt.
Het uiteindelijke rekenmodel voor sterkteanalyse werd als definitief bestempeld na 10 try-outs
de uiteindelijke afmetingen is 20 x 50 x 73 cm bij een gewicht van 125kg
Hier zien we een assembly strength analysis van het actuele simulatiemodel (rekenmodel)
sterkteberekeningen voor zowel statische als dynamische belastinggevallen
materiaalspanningen en -vervormingen van het female gedeelte
optredende materiaalspanningen in kritieke zones van het male-gedeelte
gedetailleerd onderzoek naar piekspanningen en richtingsgerelateerde spanningen
Totaaloverzicht van de uitgebreide sterkteberekening rapportage
De male-deuvel in levende lijve door RVS NON FERRO geproduceerd
De male-deuvel in levende lijve door RVS NON FERRO geproduceerd
Bouwput uit het Limburgs Dagblad, foto- Harry Heuts
betonelementen van de tunnel
kijkdag zaterdag 2 juni 2013