
Sterkteberekening hoogwerker
In opdracht van
Het uitvoeren van
FEM sterkteberekeningen
voor een speciaal mobiel werkplatform
De vraag was of LARA Engineering BV is staat is om FEM sterkte analyses te maken t.b.v.
een speciale constructie dat deel uitmaakt van een mobiel werkplatform.
De sterkteberekeningen moesten voldoen aan de eisen die zijn gesteld in NEN-EN 280+A2 (en) a
Mobile elevating work platforms Design calculations – Stability criteria – Construction – Safety – Examinations and tests
Om een sterkteberekening met de eindige elementen methode, ook wel FEM of FEA genoemd,
te kunnen uitvoeren, moet er eerst een rekenmodel worden gemaakt.
Op dit model brengen we alle inklemmingen en krachten aan, kennen materiaal toe aan het model,
waarna we kunnen analyseren.
Daartoe wordt het complete model opgedeeld in eindig aantal elementen.
Zo ontstaat een structuur of netwerk van aaneengeschakelde elementjes met een zekere elasticiteit.
Zet je nou een kracht op een elementje aan de ene kant en je houdt het geheel vast (inklemming)
aan de andere kant, dan plant de kracht zich door alle elementjes heen naar de inklemming.
De mate van vervorming binnen de elasticiteit, wordt omgerekend (wet van Hook) naar een materiaalspanning.
Deze spanningen en vervormingen worden gevisualiseerd met kleuren en legenda’s.
Van het rekenmodel wordt een overzichttekening gemaakt waarop alle uitgangspunten worden vastgelegd.
Deze tekening hoort dus bij de FEM analyse uitkomsten en wordt onderdeel
van de sterkteberekening rapportage.
Het definieren van:
worst case belastinggevallen, toelaatbare materiaalspanningen, type inklemmingen
en overige uitgangspunten voor de sterkteberekening
Het definieren van krachten en momenten uit:
eigen gewicht, lading, manuele krachten, versnellingen en vertragingen en windkracht
FEM analyse van maximum vervormingen in specifieke richtingen tbv de gehele constructie
FEM analyse van de maximum optredende materiaalspanning tbv de gehele constructie
FEM vervorming analyse tbv een subdeel
FEM spanningsanalyse bij een worst case dwarskracht op een onderdeel
FEM spanningsanalyse op een zone waar verbindingen
de krachten en momenten van het één op het ander overdragen
FEM spannings analyse in locale zones (piekspanningen)
FEM spanning-analyse binnen een bepaalden bandbreedte van spanning verloop
FEM spanning-analyse binnen een lcale zone
spanning-concentraties als gevolg van relatief grote geometrie verandering
FEM spanning-analyse van een zone met een ophanging functie
pen-gat verbindingen met beperkt contact oppervlak
FEM spanning-analyse binnen een bepaalden bandbreedte van het spanning verloop
daarmee ook de lagere spanningen kunnen worden gevisualiseerd
Nogmaals FEM spanning-analyse binnen een bepaalden bandbreedte van het spanning verloop,
echter nu uitvergroot
te zien is dat de hoogste spanning in deze lage range 23,5 MPa bedraagt
FEM vervorming-analyse van een subdeel
Te zien is dat de maximum vervorming minder dan 10mm bedraagt
FEM spanning-analyse
diverse spanningen met probes in beeld gebracht
FEM spanning-analyse van specifieke zones waar krachten worden overgebracht van het één op het ander
FEM sterkteberekening met specifieke spanningen middels probes in beeld gebracht
Tenslotte de complete rapportage in woord en beeld.
De sterkteberekeningen en rapportages voldoen aan de van toepassing zijnde Europese richtlijnen
en Nederlandse normering voor mobiele werkplatforms.
Onze rapportages zijn beslist geen standaard programma uitdraaien.
De rapportage wordt zorgvuldig gecompileerd uit verkregen waarden en beelden.
Onze FEM sterkteberekening rapportages zijn specifiek, doelmatig en begrijpbaar voor iedereen.
Elke rapportage is tevens voorzien van een conclusie en een advies voor eventuele verbeteringen
waardoor het product sterker/stabieler wordt of juist minder zwaar,
waardoor het product dan weer economische wordt.
Uiteraard kunnen onze rapportages worden gebruikt om de sterkte aan te tonen
bij door overheid aangewezen keurende instanties (notified body’s).
De FEM sterkteberekeningen van LARA Engineering BV hebben op 8 mei 2013
de toets van keurende instantie Aboma te Ede met goed gevolg doorstaan
FEM Sterkteberekening Opdracht voltooid
met goedgekeuring van officieel keurende instantie Aboma
________________________________________
________________________________________
Start productie bij Flevo Engineers BV te Tollebeek
de telescoop constructie is samengesteld om te worden gelast
het juk waar het werkplateau aan komt te hangen
formidabel laswerk, een genot om te zien
de Constructie van het werkplateau geheel in aluminium
In de kleur van Safe First BV
de overdruk cabine is geschikt voor o.a. asbestverwijdering
werktuigbouwkundig detail van een safety vergrendeling
door de draaikrans is het werkplateau 360° te draaien in het horizontale vlak
Het brugstuk, een belangrijke constructie, vormt de schakel tussen het werkplatform en de kraangiek
uiteraard ook in de kleur van Safe Firtst BV
het passen van de telescoop aan de giek van de kraan . . .hij past!
Uiteraard had de ontwerper Tonny Lagendijk (bovenop de telescoop) niet anders verwacht.
de telescoop in ingeschoven situatie gekoppeld aan de kraangiek
het werkplateau is gekoppeld aan de onderkant van de telescoop
Tot zover.
Wij zullen u op de hoogte houden van dit hoogstandje.
Deze pagina wordt zo mogelijk nog vervolgd.
________________________________________
Het Safe First mobiel werkplatform
De constructie van dit mobile werkplatform is doorgerekend op sterkte en stijfheid door LARA Engineering BV
Dit m.b.v. FEM (Finite Element Method, of te wel, eindige elementen methode) .
Daardoor mag u er op rekenen dat deze installaties veilig, efficiënt en voordelig voor u te werk gaan.
Dit werkplatform biedt, door zijn roterende werkplateau, de mogelijkheid om vanuit één positie,
bijvoorbeeld een dak van alle kanten te benaderen.
Het werkplatform biedt ruimte aan 2 personen.
Ook kan er materiaal tot 1000 kg mee naar boven (installatie) of
naar beneden (sloopwerken, asbestverwijdering) worden genomen.
Wanneer er bijvoorbeeld meerdere daken naast elkaar van zonnepanelen moeten worden voorzien,
dan kan de kraan op één plek worden geplaatst en vervolgens langs de verschillende daken worden gestuurd.
Voor de werkende personen op het werkplatform zelf is het vanuit de kraan veilig en ergonomisch verantwoord werken.
De bewegingsvrijheid, het precies op de juiste hoogte voor het dak gesitueerd zijn en de zekerheid van valbeveiliging,
bieden hen de juiste voorwaarden om zich volledig te concentreren op de werkzaamheden zelf.
Het werkplateau maakt het mogelijk dat de personen zo min mogelijk het dak hoeven te betreden.
Dit voorkomt schade aan dak(pannen) en halsbrekende toeren.
Voor meer informatie over de Safe First mobiele werkplatforms en de mogelijkheden,
kunt u contact opnemen met
Safe First B.V. Modem 22 C 7741MJ Coevorden 0383 325 555
________________________________________