LARA ENGINEERING werktuigbouwkundig sterkteberekening bureau | Wensenkampsweg 1 9541EB Vlagtwedde
0599 743700
info@lara-engineering.nl

Sterkteberekening lichtboei

Sterkteberekening lichtboei

in opdracht van

Tideland Signal

Waarom een sterkteberekening voor een lichtboei?

Een boei op zee kan onder extreme weersomstandigheden worden blootgesteld aan een variëteit van zware belastingen. De boei is verankerd met een ketting aan een ballast. Deze ballast ligt op de bodem, zodat de boei niet weg kan drijven. Tegelijkertijd kunnen golven en wind genadeloos op de boei inbeuken. Naast deze impact spelen ook G-krachten in alle richtingen een rol. Een boei moet ook veilig in en uit het water kunnen worden gehesen. De complete boei met zijn totale gewicht, moet dan veilig aan z’n eigen hijsogen kunnen hangen. Een boei wordt dus blootgesteld aan diverse krachten. Daarom, deze sterkteberekening lichtboei.

3 soorten sterkteberekening

Het is daarom dus van belang dat al deze mogelijke belastingsituaties in kaart worden gebracht. En worden getoetst aan de maximum toelaatbare belastingen. Daartoe worden diverse sterkteberekeningen gemaakt en getoetst aan de geldende bezwijkcriteria. In dit geval is er een FEA sterkteberekening gemaakt om de diverse materiaalspanningen te berekenen. Daarnaast is er een knik-sterkteberekening gemaakt om de stabiliteit te berekenen. En tenslotte is er een boutverbinding sterkteberekening gemaakt. Al deze berekeningen behoren tot deze sterkteberekening lichtboei.

Controle door Lloyds Register

Deze sterkteberekening lichtboei is daarna gecontroleerd en goedgekeurd door LIoyds Register. Zo mag  onze klant erop vertrouwen dat hij een veilig product in de markt brengt. En ook dat zijn product  veilig kan worden ge-handled, op de kade, aan boord en op zee.

lichtboei op de kade
sterkteberekening lichtboei , op de kade
lichtboei aan boord
lichtboei in zee
lichtboei  in zee

FEA sterkteberekening

Met FEA, Finite Element Analysis, ook wel FEM Finite Element Method, of te wel de eindige elementen methode EEM,
worden diverse soorten spanningen en vervormingen in kaart gebracht.

sterkteberekening lichtboei FEM
sterkteberekening lichtboei FEA
sterkteberekening lichtboei
sterkteberekening lichtboei
sterkteberekening lichtboei
sterkteberekening lichtboei
sterkteberekening lichtboei

knik-sterkteberekening

Relatief slanke, lange of dunwandige constructies kunnen risico lopen op bezwijken als gevolg van knik. Dit risico kan reeds aan de orde komen nog voordat andere bezwijkmechanismen aan de orde komen. Met een kniksterkteberekening wordt gecontroleerd of de boei voldoende stabiel is tegen het knikken.

knik-sterkteberekening

Boutverbinding sterkteberekening

Met een Boutverbinding sterkteberekening wordt berekend en gecontroleerd welke bouten de hoogste krachten te verduren krijgen. Maar ook welke boutvoorspanning er vereist is om de verbonden delen onder alle omstandigheden met voldoende kracht op elkaar te houden.

Boutverbinding krachtberekening
Boutverbinding krachtberekening
Boutverbinding sterkteberekening